KROKUS ❤ YOU


Lämna en kommentar

Nothing is like home made apple pie!

En efterrätt som alltid går hem är nygräddad paj. En alldeles för ”lätt att sno ihop” efterrätt för att inte göras med jämna mellanrum. Ikväll bakade vi äppelpaj. Helt i säsong med höstens överfulla fruktträd.

Äppelpaj för 2

1 äpple
kanel
smör
havregryn
vaniljpulver
socker

Skär äpplet i dina favvobitar. Ju tunnare desto mjukare blir pajen. Lägg ner i en smord form, ös på med kanel efter smak. Helst mycket. Blanda ingredienser till smuldegen och dega ihop. Vi ville inte kladda ner fingrarna så idag lät vi elvispen göra jobbet. Smaka gärna degen. Den ska vara god! Smula ut den över äppelbitarna och ugna den på 200gader tills den har fått färg och det luktar himmel i köket (10-20 minuter beroende på ugn)! Tada!

De lux-tips: Om du vill lyxa till det lite extra toppar du med smörklickar, pecannötter eller mandelmassa. Annars är den toppengod som den är!

Njut den varm med vaniljglass eller vaniljvisp. Smaklökarna jorrlar av glädje!


Lämna en kommentar

Hälsotallrik i soffan

När jag har en ursäkt att äta mat i skolan jublar jag inombords! På Matmakarna finna nämligen jordens amaksensation till hälsotallrik. När jag bryter ner den i dess beståndsdelar inser jag att allt detta kan jag laga själv. Alldeles utmärkt. Allt utom den fantastiska currydressingen. Jag fullkomligt älskar curry! Idag har jag och Ankisen gjort våra egna hälsotallrikar. Men med köpt currydressing!


1 kommentar

Tror nästan inte att det är sant

Om 24 timmar är min man här igen. Det var 3 veckor (okej det är ungefär 3,5 veckor sen, men att skriva det känns lite töntigt) sen vi sågs. Det känns som en evighet sen. Det är en evighet i kärleksmått mätt. Imorgon får jag äntligen krama om och bli omkramad av min underbara TB.

Imorgon är det idag!!


2 kommentarer

Mitt nya ansikte 2.0

Idag har jag tagit min spa-behandlings-oskuld. Jag gillar förresten inte ord som avslutas med oskuld. Som om det vore syndigt om man hade gjort det. Hur som. Jag säger en sak om denna efterlängtade första-gången-upplevelse:

Wonderful. Jag är ny. Som ny. Lustigt nog kom jag på mig själv med att nästan ”för-peela” mitt ansikte lite i morse. ”Så jag är fin när jag ska på ansiktsbehangling”. Dumhuve! Det är ju därför jag ska dit. Och oj vad det var underbart. Nytt ansikte. I princip. Samma look. Fast fresh. Face 2.0 welcome!


2 kommentarer

Tacka gud för löpbandet!

Det är tillåtet. Fullt lagligt. Och ganska behagligt. Även om jag gillar att regnet piskar i ansikten, minusgraderna biter och att det tar ett tag att få upp värmen i rumpan efter avslutad promenad. Men inte idag. Idag ville jag träna på ett modemedvetet, stilsäkert och rätt töntigt (helt ärligt) sätt. På löpbandet. Är det inte så? Lite lagom patetiskt (missförstå mig gärna) men jag tänker lite såhär:

Gud säger: Här människorna. Här ska ni träna. Svettas. Flåsa. Pusta. Här. Här är gymmet. Stora vida världen är alldeles för stor. Här är gymmet. The gym! Varsågod. Kolla! Det är till och med bättre än naturen. Du tappar inte bort dig, behöver ingen gps och här kan du springa på en yta av endast 3 kvadratmeter. Flera mil, om du vill.

Jaja gud. Jag har köpt ”gymmet”. Jag gillar det. Det patetiska, simpla, easy-living löpbandet. Jag kan showoffa min kropp om jag vill, behöver inte tänka på varma kläder eller regntåliga material. Jag gillar också det faktum att jag helt utan direkt hjärnkapacitet kan följa något lättsmält program på tvn framför springbandet. Perfekt för idag. Tack snälla uppfinnaren av löpbandet! Thank GOD!


1 kommentar

Lagen om alltings jävlighet, Murphys lag

Börja inte morgonen med det du absolut inte vill göra. Idag gjorde jag det. Och uppdraget var  ”rota, gräva och svära i garderoben”. Att tillägga är att garderoben är proppad med lådor, möbler, staplade precis avvägt på varandra. Dont do that. Dont go there. Its madness. I am madness. Givetvis låg lådan som jag behövde lääängst in i hörnet. Givetvis. Allt enligt lagen om alltings jävlighet, som farfar har lärt mig. Eller som pappis säger: Murphys lag.

If anything can go wrong, it will.”