KROKUS ❤ YOU


Lämna en kommentar

Dommedagen för pepparkakor

Sitter med en stor kopp te och vakar över kola-smeten (heter det så?) som puttrar på spisen. Är det något som är obligatoriskt kring jul är det kola. Något jag förundrades över hur lätt det var att göra förra året. Jag kommer bjuda på receptet och bilder senare! De är to die for. Och på tal om die så dränker jag pepparkakorna i det nyiköpta tet med apelsin/svartavinbärsmak. Mums!

 

 


Lämna en kommentar

Favorit: Kaffe – en hälsodryck?

Min uppfattning är att kaffe är ganska smutskastat. Onyttigt eller nyttigt? Det är lite syndigt att bara beroende och inte människa innan man fått i sig morgonkaffet.

Men, kaffe är en naturprodukt som har ganska många goda och hälsosamma funktioner. Kaffebönorna innehåller mängder av antioxidanter, dessa får vi visserligen i oss via frukt och grönt. Koffeinet är kanske den mest erkända boostern i kaffet vi dagligen vill åt. Att man blir pigg av en kopp kaffe är allmänt känns, därför kan det vara bra att väcka sig själv på morgonen eller för att piggna till innan träningspasset. Dessutom finns det forskning som visar att en kopp kaffe efter träningspasset skyndar på återhämtningen med 60%. Dessutom kan man ju inte understryka kaffets sociala betydelse. Det finns forskning om att det skulle motverka cancer men också forskning som pekar i motsatt riktning. Man får väl helt enkelt välja vilka källor man tror på.

Om kaffe skulle vara nyttigt eller inte är omstritt. Det finns forskning som pekar i alla riktningar. Ett alldeles perfekt sätt är väl att känna efter själv. Vad man mår bra av själv. Då blir det lätt. Känner du dig pigg och mer social av kaffe – go for it. Jag undviker själv kaffe när jag är stressad. Men dricker gärna en liten kopp på morgonen för att kicka igång systemet.Det finns riktmärken som säger att det är okej mellan 3-4 koppar per dag. Jag skulla antligen speeda iväg totalt om jag drack så mycket, men styrkan på kaffet påverkar ju ”lagom”-mängden såklart. Sen är vi ju alla olika.

Njut av en kopp kaffe med gott samvete.

bild.


Lämna en kommentar

Sömndrucken

Sömn sömn. Min inre väckarklocka är avstängd. Otroligt avstängd. Landande i en efterlängtad säng klockan 04.00 (sjukt sent för att vara mig, det är närmare uppgång än läggdags). Vaknade 11.30. Godmorgon? Jag har sovit som en sten. Och vaknat med huvudvärk.

Det är ganska skönt att blåsa bort lite smått och väcka en sömndrucken kropp.


Lämna en kommentar

Slantad och klar i frysfacket

Jag är lika allergisk mot bruna eller ens för gula bananer som en sann epelektier mot ett trasigt lysrör så i dont to banans in the fridge. Jag gör något bättre. Så fort en banan börjar se misstänksamt gul ut så slantar jag upp den och slänger in den i frysen. Kaboom – bananglass!

Frusen banan smakar egentligen bara banan (no shit) med är ett bra pill-plock-mums-alternativ till glass. Dessutom är dessa små slantar alldeles perfekta att slänga ner en näve smoothien. Då får de vara lite gul/brunare. Det är okej.